De betekenis van de Canonical tag en hoe het voorkomt dat je website straft krijgt
Een website is niets waard als niemand het kan vinden. Daarom is zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk. Je wilt zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terechtkomen. Maar soms lijkt dat eenvoudiger dan het is. Zoals bijvoorbeeld wanneer je duplicaat content hebt. Het gebruik van een Canonical tag kan je dan helpen om Google de juiste pagina te tonen. In deze blog leer je wat een canonical tag precies is en waarom het van belang is om deze te gebruiken.
Wat doet een canonical tag?
Een canonical tag zorgt er dus voor dat zoekmachines weten dat een pagina een kopie is van een andere pagina. En dat is essentieel wanneer je meerdere pagina’s met dezelfde content hebt. Wanneer een zoekmachine meerdere pagina’s vindt met dezelfde inhoud, dan moet het besluiten welke pagina er gerankt moet worden. Dat is geen eenvoudige opgave, en vaak gebeurt dit verkeerd.
Hoe ziet een canonical tag eruit?
Een canonical tag ziet er eenvoudig uit: rel=”canonical”. En daarachter plaats je de link van de originele pagina. In de praktijk betekent dit dat je met deze tag aangeeft welke pagina de ‘echte’ pagina is. Zo omzeil je dus problemen met dezelfde content op meerdere pagina’s.
Wanneer gebruik je een canonical tag?
Maar wanneer moet je nu precies deze tag gebruiken? In feite is het heel simpel: gebruik de Canonical tag als je dezelfde inhoud op verschillende pagina’s hebt staan. Bijvoorbeeld wanneer je een webshop hebt met dezelfde productpagina’s met verschillende filters of opties.
Het kan ook voorkomen dat webpagina’s door verschillende URL’s bereikbaar zijn. Dat komt bijvoorbeeld voor bij URL’s die bevatten www.example.com en example.com. Wanneer je twee verschillende URL’s voor dezelfde pagina hebt, kan je een Canonical tag gebruiken om te bepalen welke URL voorrang moet krijgen.
De Canonical tag is er dus om te zorgen dat de juiste pagina in de zoekresultaten terechtkomt. Het is niet alleen belangrijk voor het ranken van je pagina’s, maar ook om te voorkomen dat Google je website straft voor duplicate content. Niemand wil immers onderaan in de zoekresultaten terecht komen omdat Google je straft.
Websites bestaan niet alleen uit teksten en afbeeldingen, maar ook uit codes. En een van die codes, de Canonical tag, kan van grote invloed zijn op je zoekmachineoptimalisatie. Door een Canonical tag toe te voegen aan meerdere pagina’s kan je voorkomen dat Google je website straft voor dezelfde inhoud op verschillende pagina’s. Dit zorgt niet alleen voor hogere rankings in Google, maar ook voor een betere navigatie voor de gebruikers van je website. Zo zorg je er niet alleen voor dat je website vindbaar is, maar ook gebruiksvriendelijk blijft.