Wat zijn anchorteksten?

Inhoud

Anchorteksten of een ankertekst is het klikbare stukje tekst van een hyperlink. Aan dit stukje tekst is dus een link gekoppeld. Zodra je op de tekst klikt, word je naar een andere pagina doorverwezen. Het kan gaan om een pagina binnen dezelfde website of om een pagina van een externe site.

Je kan een anchortekst erg makkelijk herkennen. Deze teksten hebben meestal een andere kleur en zijn vaak onderstreept. Bovendien is een anchortekst klikbaar. Als je met je muis over deze tekst gaat, zal het icoontje meteen in een handje veranderen.

De anchortekst is erg belangrijk voor je SEO. De meeste marketingbedrijven focussen zich echter alleen op de link die aan deze tekst verbonden is. Het meegeven van een naam is voor hen slechts een detail. De anchortekst kan je SEO echter erg positief beïnvloeden en met een correcte en goede anchortekst geef je je marketingstrategie meteen een enorme boost!

De verschillende soorten anchorteksten

De anchorteksten zijn voor Google enorm belangrijk. Naast de algemene content van je website en de achterliggende links gebruikt Google deze teksen om de relevantie van je site te bepalen. Er bestaan echter heel wat verschillende soorten anchorteksen. Om zo hoog mogelijk te scoren, ga je best op zoek naar een evenwichtige verdeling van de verschillende types:

Algemene anchorteksten

De algemene anchorteksten zijn waarschijnlijk de bekendste voorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan een ‘klik hier’-link. Tegenwoordig wordt er echter afgeraden om dit soort verouderde teksten in je website op te nemen. Ze leveren je niet per se een negatieve beoordeling van Google op, maar je kan er wel een betere invulling aan geven.

Merknaam of bedrijfsnaam

Merk- of bedrijfsnamen zijn ontzettend populair als anchortekst. Deze namen kan je op een erg natuurlijk manier in de tekst verwerken en Google zal deze dan ook niet negatief beoordelen. Om je positie in de zoekresultaten te optimaliseren, moet je echter een divers profiel opbouwen. Vermeld je bedrijfsnaam zeker niet te vaak en probeer ook de andere opties voldoende te gebruiken.

Naakte anchorteksten

Een naakte anchortekst bevat enkel de URL waar de tekst naar verwijst. Ook al lijkt dit een zeer simpele en saaie oplossing, voor je SEO is het zeker een goed idee om een naakte anchortekst in je tekst te plaatsen.

Anchorteksten in een afbeelding

Elke marketingprofessional die wat ervaring met SEO heeft, weet hoe belangrijk afbeeldingen voor Google zijn. Neem daarom zeker één of meerdere afbeeldingen in je linkprofiel op. In de plaatjes kan je trouwens een link en een anchortekst plaatsen. Google beschouwt de alt-tekst van de afbeelding als de anchortekst.

Relevante zoekwoorden

Ten slotte zijn er natuurlijk de zoekwoorden. Zoekwoorden zijn van essentieel belang voor Google om de autoriteit van je pagina te bepalen. Gebruik daarom een aantal belangrijke en relevante zoekwoorden als anchortekst. Hou wel in je achterhoofd dat je een combinatie van alle soorten anchorteksten op je site moet plaatsen en focus je niet alleen op de zoekwoorden. Google houdt niet van overoptimalisatie en straft deze strategie genadeloos af.

Wat zijn anchorteksten

Hoe kun je een anchortekst het beste gebruiken?

linkbuilding en de bijbehorende anchorteksten zijn steeds belangrijker voor Google. Ze gebruiken het linkprofiel om autoriteit aan jouw website te geven. Hoe meer pagina’s naar jouw website verwijzen, hoe beter en relevanter jouw site in de ogen van Google is.

Om een optimaal linkprofiel te creëren, moet je verschillende soorten anchorteksten in je website verwerken. Probeer niet enkel zoekwoorden als anchortekst te gebruiken, maar neem ook de andere types in je site op. Het is moeilijk om exact te zeggen hoe de ideale anchortekst-verdeling eruit ziet. We weten wel dat Google wil dat het hele linkprofiel op een natuurlijke manier tot stand komt. Zorg er daarom voor dat de gebruikte anchorteksten relevant zijn en bij de inhoud van de externe website passen.

Pas wel op voor overoptimalisatie. Sommige bedrijven staren zich blind op het gebruik van de zoekwoorden en vergeten om de andere soorten anchorteksten in hun linkprofiel op te nemen. Omdat Google enkel natuurlijk opgebouwde profielen wil, kent de zoekmachine een penalty toe aan dit soort strategieën.

Hoe kun je een anchortekst het beste gebruiken

Het belang van goede anchorteksten & SEO

Google wil dat de gebruikers van de zoekmachine enkele relevante pagina’s met nieuwe en betrouwbare informatie te zien krijgen. Om te bepalen welke site juist als eerste vertoond wordt, geeft Google elke website een beoordeling. Tijdens het beoordelen houdt de zoekmachine rekening met meer dan 200 factoren. Linkbuilding en anchorteksten zijn echter cruciaal voor een goede ranking in de zoekmachine.

Google heeft relevante anchorteksten nodig om te begrijpen waar de pagina juist overgaat. Door verschillende anchorteksten op jouw website te plaatsen, weet Google meteen op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Bovendien bouw je zo ook meteen autoriteit op die onderwerpen op. Zeker als je een gevarieerd en natuurlijk linkprofiel vormt, win je aan relevantie en zal je een betere positie verkrijgen.

De anchorteksten hebben ook een enorme invloed op je conversieratio. Door correcte, relevante en logische anchorteksten te gebruiken, begeleid je je bezoekers naar de juist pagina en zal je meteen meer conversies behalen. Als jouw anchorteksten de klant misleiden en ze naar een irrelevant deel van de website leiden, verlies je potentiële inkomsten en krijg je een lagere positie toegekend.

Hoe kun je een anchortekst toevoegen aan de tekst?

Het is erg eenvoudig om een anchortekst aan een tekst toe te voegen. Als je met HTML werkt, moet je de tekst tussen de a-tags plaatsen. Op deze manier wordt de URL automatisch aan de tekst toegevoegd en wordt elke bezoeker vlot naar de juiste pagina geleid.

Heel wat websites worden in WordPress opgesteld. Ook hier kan je op een erg gemakkelijke manier een anchortekst aanduiden. Eerst en vooral moet je het stukje anchortekst selecteren. Vervolgens klik je op het link-icoontje en voeg je de exacte URL toe. Je vindt dit pictogram bovenaan in de takenbalk terug, naast de iconen om een tekst te centreren. Zodra je op het blauwe pijltje klikt, wordt de anchortekst meteen aangemaakt.

Na het aanmaken van de anchortekst test je deze best even uit. Dit is een stap die wel eens over het hoofd gezien wordt. Het kan namelijk zijn dat de URL foutief gekopieerd werd of dat er een ander probleem optreedt. Links die naar een foutpagina leiden, worden door Google al snel afgestraft en zullen je ranking dan ook negatief beïnvloeden.

Conclusie

Linkbuilding is uitgegroeid tot een van de doorslaggevende factors van Google om de relevantie en de autoriteit van een website te bepalen. Heel wat bedrijf focussen zich daarom enorm op het verzamelen van externe en interne links.
Het belang van de anchorteksten wordt echter vaak onderschat. De meeste bedrijven vullen de anchortekst in met zoekwoorden, zodat ze beter vindbaar zijn op deze begrippen. Wat deze ondernemingen vergeten, is dat Google gevarieerde en natuurlijke linkprofielen prioriteit geeft.

Om een optimaal profiel samen te stellen, moet je daarom diverse soorten anchorteksten gebruiken. Op deze manier ziet Google dat jouw externe en interne links met natuurlijke termen gecreëerd worden, waardoor je hoger in de ranking zal verschijnen.

Pas er wel goed mee op dat je het algoritme van Google niet probeert te manipuleren. Zodra Google vermoedt dat je het systeem probeert te misleiden, krijg je een penalty en kan je een hoge ranking vergeten!

Wil je ook gebruik maken van onze linkbuilding service en altijd de juiste anchortekst gebruiken? Registreer dan gelijk op ons platform of neem contact met ons op.

Inhoud

WORD OOK ADVERTEERDER BIJ BLOGDRIP

Na registratie ontvang je een email van ons met de inloggegevens.
Zodra je bent ingelogd kan je direct starten met het publiceren van jouw artikelen.