Linkbuilding

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een techniek waarbij je relevante links van andere websites naar jouw eigen website verzamelt. Deze links, ook wel backlinks genoemd, moeten bij het onderwerp van jouw pagina aansluiten. Linkbuilding is ontzettend belangrijk voor de positie van jouw site bij Google. Hoe meer websites naar jouw site verwijzen, hoe hoger je positie in de zoekresultaten en hoe meer autoriteit Google je website geeft.

Bij linkbuilding moet je goed naar de kwaliteit van de links kijken. Je moet ervoor zorgen dat de externe websites uit dezelfde branche komen en dat de tekst perfect bij de inhoud van jouw pagina aansluit. Op deze manier ontstaat er namelijk een natuurlijk linkprofiel, waardoor Google jouw website als een populaire en betrouwbare pagina beschouwd. Linkbuilding is erg bepalend voor SEO en met veel kwalitatief hoogstaande links wordt jouw website als één van de eerste weergegeven.

Zodra Google merkt dat de backlinks die naar jouw pagina verwijzen niet bij de inhoud aansluiten of gemanipuleerd lijken, zal jouw website niet langer op de eerste pagina verschijnen. Creëer daarom een logische en strategische linkstructuur waarbij de links op een natuurlijk manier in de teksten verwerkt worden.

Wat maakt een goede link

De betekenis van linkbuilding

Linkbuilding betekent letterlijk het bouwen van backlinks naar jouw website. De verkregen links zorgen er vervolgens voor dat Google jouw pagina als relevant, populair en betrouwbaar beschouwd. Je kan het een beetje met een populariteitswedstrijd vergelijken. Het aantal links dat naar jouw website verwijst, zijn eigenlijk stemmen voor jouw website. Als bepaalde bedrijven of ondernemingen jouw website uitkiezen om in hun pagina te verwerken, betekent dit namelijk dat jouw pagina correcte en relevante informatie bevat.

Het is wel belangrijk dat je weet dat niet elke link dezelfde waarde toegewezen krijgt. De links op een pagina van een ziekenhuis die naar bepaalde medische producten verwijzen, hebben meer waarde dan links op de site van een supermarkt die dezelfde medische artikelen promoten. De linkwaarde wordt bepaald door het domein en de pagina waarop de links verschijnen. Links op pagina’s die al lang bestaan en hoog in de zoekresultaten verschijnen, hebben een hogere waarde dan links die op nieuw aangemaakte websites verschijnen.

Linkbuilding en SEO; zo werken ze samen

SEO of zoekmachine optimalisatie is een erg belangrijke marketingstrategie. Organisch verkeer is namelijk van essentieel belang voor een bedrijf. Door je website te optimaliseren, verschijn je als één van de eerste zoekresultaten en bereik je een ruimer publiek. Zoekmachines willen voor elke zoekopdracht de beste en meest relevante website weergeven. Om te bepalen welke sites het best bij het sleutelwoord aansluiten, heeft elke zoekmachine een algoritme ontwikkeld.

Zoekmachines zoals Google houden rekening met vier factoren: de zoekwoorden die ze op de website tegenkomen, de technische kwaliteit van de site, de inhoud van de teksten en linkbuilding. Linkbuilding is een component van SEO die vaak onderschat wordt. Google hecht hier echter ontzettend veel waarde aan en de backlinks zouden je positie voor wel 50% bepalen.

Een aantal jaar geleden zag Google voornamelijk naar het aantal backlinks. Tegenwoordig is de kwaliteit van de links echter steeds belangrijker. Aangezien zoekmachines enkel relevante pagina’s willen weergeven, vinden ze het belangrijk dat er vanuit betrouwbare en branchegerelateerde sites naar jouw pagina wordt verwezen.

Interne links en backlinks zijn de laatste jaren uitgegroeid tot één van de doorslaggevende factoren in het algoritme van Google. Websites met veel externe links krijgen meer autoriteit toegewezen en zullen op een hogere positie verschijnen. Een marketingstrategie moet het linkprofiel van een bedrijf daarom voortdurend optimaliseren. Linkbuilding is niet moeilijk. Met een solide strategie verbeter je de positie van je website al snel en zal je de conversieratio meteen zien stijgen.

De verschillende manieren van linkbuilding

In het algemeen kan je linkbuilding in twee categorieën onderverdelen, namelijk interne en externe linkbuilding. Het beste resultaat behaal je door beide strategieën te combineren. Op deze manier creëer je een zeer sterk en gevarieerd linkprofiel dat erg natuurlijk overkomt.

1. Interne linkbuilding

Interne linkbuilding is een erg eenvoudig en belangrijk onderdeel van linkbuilding. Bij interne linkbuilding breng je diverse links aan binnen je eigen domein. Je verwijst met deze links naar relevante artikels, bepaalde blogposts of andere content op je website. Dankzij deze links kunnen de bezoekers meer informatie over een bepaald onderwerp vinden en kan je aanverwante producten in de kijker zetten.

Bij interne linkbuilding moet je met heel wat elementen rekening houden. Zo moet je er eerst en vooral voor zorgen dat er niet te veel kliks nodig zijn om de doelpagina te bereiken. Met een duidelijke structuur ga je erg strategisch en doelgericht te werk. Verder moet je het aantal ‘zwevende pagina’s’ beperken. Een zwevende pagina is een deel van je website waar je nauwelijks naar verwijst. Deze content krijgt geen bezoekers en heeft geen relatie met de andere pagina’s. Het is ten slotte ook een goed idee om zoekwoorden in de ankertekst op te nemen. Zo weet elke bezoeker naar welke pagina de link zal leiden en herkent het algoritme van de zoekmachine de interne link sneller.
Zoekmachines hechten veel belang aan interne links. Door een duidelijke linkstructuur in je website aan te brengen en de links te combineren met de belangrijkste zoekwoorden, zal je al snel een betere ranking in de zoekmachine krijgen. Voor Google is een klik op jouw pagina namelijk een soort van bevestiging dat de inhoud relevant en waardevol is. Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website zal met een logische structuur aanzienlijk verbeteren. Je bezoekers kunnen eenvoudig door de hele site navigeren en vinden de gewenste informatie meteen terug.

2. Externe linkbuilding

Externe linkbuilding is iets moeilijker en vraagt meer tijd. Bij externe linkbuilding probeer je namelijk zoveel mogelijk backlinks die naar jouw pagina verwijzen te verzamelen. Externe links kunnen je positie bij Google voor 30%, soms zelfs 40%, bepalen.

Externe linkbuilding is een strategie die op verschillende manieren ingezet kan worden. Eerst en vooral zijn er speciale pagina’s waarop je zelf links kan creëren. Denk bijvoorbeeld aan bedrijvengidsen of blogs. Zoekmachines weten echter dat je dit soort externe backlinks zelf kan aanmaken en hechten hier dan ook niet veel belang aan.

Verder kan je backlinks aan derde partijen vragen of in sommige gevallen zelfs aankopen. De beste manier om externe linkbuilding toe te passen, is echter door de links te verdienen. Hier heb je relevante content voor nodig die extra waarde voor de derde partij bevat. Door consistente en unieke informatie op je site te plaatsen, zullen andere bedrijven graag naar jouw pagina linken.
In de ideale wereld van Google ontstaan alle linkprofielen op een natuurlijke manier. Op deze manier weet de zoekmachine exact welke sites of pagina’s relevant en populair zijn. In praktijk loopt dit natuurlijk anders. Er zijn diverse technieken om sterke backlinks te verzamelen en er bestaan steeds meer programma´s of derde partijen die je hierbij kunnen helpen.

Bij externe linkbuilding is het trouwens van essentieel belang dat je de verkregen backlinks blijft controleren. Je past je website waarschijnlijk regelmatig aan en je moet dan ook voortdurend nakijken of de links geen foutmelding opleveren. Tegenwoordig bestaan er diverse tools waarmee je de externe links in een paar seconden kan verifiëren. Dankzij deze software weet je zeker dat de links van een goede kwaliteit zijn en niet naar foutieve pagina´s verwijzen.

Linkbuilding 2

Hoe belangrijk is linkbuilding?

Het exacte algoritme van een zoekmachine zoals Google is een groot geheim. Heel wat specialisten zijn het er echter over eens dat backlinks je ranking in Google voor zo’n 30 tot 50 procent bepalen. Linkbuilding hoort dan ook één van je prioriteiten te zijn en moet zeker in de marketingstrategie opgenomen worden.

Google is steeds strenger op het gebied van de backlinks. De zoekmachine kijkt de kwaliteit van alle links grondig na. Je hebt veel links nodig en liefst van betrouwbare websites. Verder is relevantie troef. De ideale backlink komt van een website vanuit jouw vakgebied. Ook de tekst waarin de link verwerkt wordt, moet bij jouw website aansluiten. Deze links hebben veel meer waarde en zullen je positie in de zoekresultaten dan ook positief beïnvloeden.

Wanneer er veel backlinks naar jouw website gegenereerd worden, beschouwt Google jouw pagina als autoritair voor een bepaalde zoekwoord. Door voldoende aandacht aan linkbuilding te besteden, kan je een mooie voorsprong op je online concurrentie nemen. Je website zal als één van de eerste resultaten verschijnen en het organisch verkeer op jouw pagina zal enorm stijgen.

Hoe lang duurt het voordat linkbuilding zijn vruchten afwerpt?

Het duurt een tijdje voor de resultaten van linkbuilding zichtbaar zijn. Afhankelijk van de branches en de concurrentie duurt het een paar weken tot een paar maanden voor de ranking van je pagina verbetert. Google heeft namelijk tijd nodig om de nieuwe backlinks te vinden en te keuren. Zodra de zoekmachine de kwaliteit van de backlinks gecontroleerd heeft, worden de links in het algoritme opgenomen en wordt je positie herbekeken. Heb dus zeker even geduld als je met een nieuwe linkbuildingcampagne begint en geef niet te snel op.

Het is bovendien erg moeilijk om de exacte resultaten van linkbuilding te meten. In het algoritme van Google zijn er meerdere factoren die een rol spelen. Zo moet je unieke en relevante content creëren en de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de website verwerken. Verder moet je ook goed naar de technische kant van je pagina kijken. Google houdt namelijk ook rekening met de laadtijd en andere technische elementen. Het maakt niet uit hoeveel kwalitatieve en relevante links je verzamelt, als je geen rekening houdt met bovenstaande elementen zal je de eerste positie nooit bereiken.

Bekijk hier een video over linkbuilding

Welke linkbuildingtechnieken kun je toepassen?

Linkbuilding kan op diverse manier uitgevoerd worden. Sommige linkbuildingtechnieken zijn eenvoudig en simpel, terwijl andere methodes dan weer om heel wat tijd of zelfs om een investering vragen.

Het ideale linkprofiel bestaat uit een combinatie van verschillende technieken. Probeer het systeem wel niet te omzeilen. Google besteedt erg veel aandacht aan de kwaliteit van de links en straft oneerlijke linkbuilding genadeloos af.

1. Persberichten

Het plaatsen van een persbericht is een erg eenvoudige linkbuildingtechniek. Als je een bijzondere gebeurtenis of leuk nieuwtje te melden hebt, krijg je vanzelf wel enkele backlinks van andere websites.

Het grote voordeel van een persbericht is dat het vaak op andere websites gedeeld wordt. Zeker als de inhoud van het bericht waardevol is, wordt het ook op andere nieuwssites geplaatst. Hierdoor zal je persbericht door een ruim publiek gelezen worden en zal je nog meer backlinks ontvangen.

Tijdens het schrijven van een persbericht moet je er wel goed op letten dat de inhoud uit waardevolle informatie bestaat. Als je het bericht gebruikt om je naamsbekendheid te vergroten of om een bepaald product te promoten, zal het hele persbericht al snel als spam bestempeld worden.

2. Outreach

Outreach is een verouderde vorm van linkbuilding. Bij deze techniek benader je andere websites en probeer je een backlink te verkrijgen. Outreach kan je vergelijken met business development. Je contacteert verschillende bedrijven die je nog niet kent en je stelt je bedrijf aan hen voor. Vervolgens leg je hen het belang van de links uit en vraag je hen of ze een backlink op hun pagina willen plaatsen.

3. Startpagina’s

Een van de bekendste linkbuildingtechnieken is het verzamelen van backlinks op startpagina’s. Hou wel in je achterhoofd dat dit geen sterke links zijn. Deze methode wordt eerder toegepast om je linkprofiel uit te breiden en te diversifiëren.

Het verwerven van links op startpagina’s is een activiteit die je geen geld en erg weinig tijd kost. Je moet de startpagina’s wel zorgvuldig uitkiezen. Enkel de links vanop populaire en relevante pagina’s versterken je linkbuildingcampagne.

Sommige bedrijven hebben meer dan honderd of zelfs duizend startpagina’s in hun linkprofiel opgenomen. Dit is niet altijd een goed idee. Je linkprofiel mag zeker niet voor meer dan 20% uit links van startpagina’s bestaan. We raden je daarom aan om enkele startpaginalinks in je profiel op te nemen, maar vergeet wel niet om ook naar links vanop sterke externe websites op zoek te gaan.

4. Branche gerelateerde websites

De beste manier om je ranking bij Google te verbeteren, is door links vanuit gerelateerde websites te verzamelen. Als er veel backlinks vanuit geoptimaliseerde en goed geschreven teksten naar jouw website verwijzen, weet Google meteen dat je een populaire en betrouwbare speler binnen jouw vakgebied bent. Ze zullen je autoriteit toewijzen en je zal hoger in de zoekresultaten verschijnen.

Branchegerelateerde websites kunnen ook links op hun homepage plaatsen. Deze speciale backlinks versterken je profiel en komen je ranking alleen maar ten goede.

Bij Blogdrip beschikken we over een uitgebreid netwerk aan websites. Door je pagina aan ons platform te koppelen, brengen wij je in contact met andere branchegerelateerde websites. Op deze manier kunnen we je linkbuildingcampagne optimaliseren en beschik je meteen over meer kwalitatief hoogstaande backlinks.

5. Linkruil

Linkruil is een linkbuidlingtechniek waarbij je een samenwerkingsverband aangaat. Mooie voorbeelden zijn promoties door bekende influencers of getuigenissen van tevreden klanten. De derde partij brengt als wederdienst graag een link naar jouw website op hun pagina aan.

Google focust zich enorm op de natuurlijke oorsprong van backlinks. De zoekmachine wilt liefst dat de links enkel op basis van de content aangebracht worden. Linkruil is dan ook een gevaarlijke methode. Zodra Google vermoedt dat de links gemanipuleerd zijn, krijg je een penalty toegewezen en wordt het heel moeilijk om op de eerste pagina van de zoekresultaten te eindigen.

6. ABC backlinks

Een techniek die lijkt op linkruil is het creëren van ABC backlinks. Bij deze complexe techniek komen er drie verschillende pagina’s aan te pas: website A, website B en website C. Website A en C worden door dezelfde persoon beheerd.

Website B plaatst een backlink naar website A op een pagina. Als ruil voor deze link plaatst de websitebeheerder een link van website C naar website B. Op deze manier omzeil je het algoritme van Google. De zoekmachine herkent deze techniek niet als linkruil en zal de backlinks als natuurlijk beschouwen.
Om deze techniek te kunnen toepassen, moet de content van de websites wel bij elkaar aansluiten. De links moeten namelijk relevant zijn. Als de inhoud van de pagina niet in hetzelfde vakgebied ligt, zijn de links niet relevant voor Google en zal je website niet hoger ranken.

7. Influencer marketing

Influencer marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot een veelgebruikte marketingstrategie. Je kan influencers inzetten om je naamsbekendheid te vergroten, om een bepaald product te promoten of zelfs om met je doelgroep te interactueren.

Tegenwoordig wordt influencer marketing steeds vaker gebruikt in combinatie met linkbuilding. Door de juiste influencer uit te kiezen, bereik je je ideale doelgroep eenvoudig. Zodra de influencer naar jouw website verwijst, zullen de volgers ook meteen een kijkje nemen op je pagina. Deze backlinks zijn dan ook erg sterk en zijn zeker een meerwaarde voor jouw linkprofiel.

Een samenwerking met een influencer brengt nog een groot voordeel met zich mee. Een promotie, een interview of een presentatie van een blogger brengt je heel wat waardevolle content op. Influencers hebben meestal een trouwe achterban en je zal het aantal views en conversies dan ook meteen zien stijgen.

8. Product testers

Ook bij deze techniek komen er vaak bloggers of influencers aan de pas. Bij deze linkbuildingmethode geef je een product weg aan een blogger. Deze influencer schrijft vervolgens een review over het item en verwijst in zijn artikel naar jouw website.

Product testing wordt vaak toegepast om pagina’s met weinig verkeer en een hoge omzet te promoten. Probeer wel een product met een lage prijs uit te kiezen. Zo verlies je niet te veel geld en kan je meer winst maken.

Een product review is niet alleen handig voor SEO. De beschrijvingen leveren je ook meer bezoekers op. Een groot deel van de volgers zal namelijk meteen naar het product in kwestie doorklikken.

9. Skycrapertechniek

Goede en unieke content schrijven is een zeer efficiënte manier om sterke backlinks te verkrijgen. De Wolkenkrabbermethode, ook wel Skyscrapertechniek genoemd, speelt hier handig op in. Bij deze methode moet je eerst en vooral de websites in jouw branche analyseren. Kijk goed na welke content de meeste backlinks heeft en welke informatie de artikels juist bevatten, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de informatiewaarde die ontbreekt.

Vervolgens moet je zelf aan de slag. Schrijf een nieuw artikel met betere en geactualiseerde informatie. Na het schrijven kan je de websites contacteren en hen vragen of ze backlinks naar jouw nieuwe content in hun artikel willen opnemen. De meeste bedrijven gaan hier zeker mee akkoord. Ze willen hun bezoekers namelijk correct informeren. Bovendien optimaliseer je met de Wolkenkrabbermethode ook de content van je website, waardoor je ranking in Google wel eens een enorme boost kan krijgen.

10. Links claimen die over jou schrijven

Als jouw webshop over unieke producten beschikt of als er waardevolle content op je website staat, word je vast en zeker wel eens vermeld door andere bedrijven. Aan deze vermeldingen zijn niet altijd links toegevoegd. Voor jouw bedrijf is dit natuurlijk een gemiste kans. Je zou zo zelfs tientallen relevante links kunnen missen.

Heel wat ondernemingen houden zich daarom bezig met het opsporen van linkloze vermeldingen. Door je bedrijfsnaam in Google in te geven, zie je meteen op welke sites je vermeld wordt. Zodra je je bedrijf op een pagina tegenkomt, kan je contact opnemen met de webbeheerder en de links claimen. Normaal gezien zal het bedrijf in kwestie de link zonder problemen toevoegen. De backlink is namelijk erg relevant en zal hun positie in Google positief beïnvloeden.

Linkbuilding 3

Zo controleer je jouw linkprofiel

Linkbuilding is een essentieel deel van SEO. Tegenwoordig bestaan er verschillende tools waarmee je kan controleren over hoeveel backlinks je beschikt en op welke pagina’s ze juist staan. Bovendien geven sommige programma’s je ook de mogelijkheid om je concurrentie te volgen. Je krijgt een overzicht van de sites waarop zij backlinks hebben, zodat jij deze pagina’s eventueel kan contacteren. De meeste marketeers gebruiken één van de volgende programma’s:

1. Ahrefs:

Ahrefs is het meest volledige tool op het gebied van linkbuilding. Je kan er letterlijk alles mee meten. Zo krijg je via Ahrefs niet alleen al je huidige backlinks te zien, ze geven je ook een overzicht van de verloren links en de links van je concurrenten. Verder laat Ahrefs je ook meteen zien welke ankerteksten er gebruikt worden en welke zoekwoorden je kan toevoegen.

Binnen Ahrefs zijn de alerts een erg populaire functie. Zo kan je bijvoorbeeld een melding krijgen als je een nieuwe backlink ontvangen hebt, als je bedrijfsnaam zonder link vermeld wordt of als je op een nieuw zoekwoord gevonden wordt.

Ahrefs is ten slotte een programma dat ook de andere aspecten van SEO bekijkt. Het programma kijkt je inhoud na, analyseert het gebruik van de zoekwoorden en houdt bij op welke positie je website juist verschijnt. Hou er wel rekening mee dat dit programma over een gratis en een betalende versie beschikt. De betalende versie is erg uitgebreid, terwijl het gratis module eerder beperkt is.

2. Majestic SEO:

Majestic SEO is een erg populair programma dat door een groot deel van de SEO-experts gebruikt wordt. Dit programma is wel betalend, al is het beduidend goedkoper dan de betalende versie van Ahrefs.

Majestic SEO richt zich op het bijhouden, het opbouwen en het analyseren van backlinks. Deze tool geeft onder andere aan over hoeveel links je beschikt, hoe de links zijn opgebouwd en welke ankerteksten er gebruikt worden.

Eén van de populairste features van Majestic SEO is de Trust Flow. Dit is een score die het systeem aan een bepaalde website toekent. Elke website krijgt een score tussen 1 en 100. Hoe hoger de score, hoe betrouwbaarder de pagina. Op deze manier kan je meteen weten welke ‘toxic backlinks’ je moet verwijderen. Dit zijn backlinks die je vanuit pagina’s met een lage Trust Flow krijgt. Deze links beïnvloeden je ranking op een negatieve manier en moeten zo snel mogelijk verwijderd worden.

3. MOZ:

MOZ is een compleet SEO-tool. Naast het controleren van je backlinks kan je het programma nog voor diverse SEO-gerelateerde zaken gebruiken.

De Link Explorer van MOZ geeft je alle nodige informatie over je backlinks, gaande van het aantal links tot je domeinautoriteit en zelfs de spamscore. MOZ is een uitstekend tool waarmee je prima kan werken, al moet het wel gezegd worden dat uit Majestic SEO en Ahrefs meer informatie kan halen.

4. SEO Spyglass:

Ten slotte kan je ook gebruik maken van SEO Spyglass. SEO Spyglass is een tool dat gebruik maakt van de grootste backlinkcheck op internet, namelijk SEO Powersuit Link Explorer. Met dit programma kan je al je huidige backlinks nakijken en kan je zelfs links uit Google Analytics downloaden.

Een erg populaire functionaliteit van dit programma is dat je de kwaliteit van de backlinks kan nakijken. SEO Spyglass geeft namelijk aan welke links je positie bij Google positief beïnvloeden en welke links eerder een gevaar vormen voor je ranking. Je kan risicovolle links vervolgens aan Google doorgeven, zodat de zoekmachine ze meteen kan verwijderen.

Verder kan je met dit programma heel wat analyses uitvoeren en krijg je een duidelijk beeld van de backlinks van je directe concurrentie. Op deze manier kan jij je linkbuildingcampagne optimaliseren en je score bij Google meteen verbeteren.

Linkbuilding 4

Een overzicht van alle linkbuilding begrippen

  • Anchor: De ankertekst is het stukje tekst waar de backlink achter geplaatst wordt. Meestal wordt er in deze tekst één van de zoekwoorden verwerkt.
  • Backlink: Een backlink is een link op een externe website die naar jouw site of pagina verwijst.
  • Disavow: Disavow is een speciaal mechanisme van Google waar je slechte of toxic links kan melden. Je geeft aan welke links je niet relevant vindt en Google zal deze vervolgens verwijderen.
  • Linkprofiel: Je linkprofiel bestaat uit een overzicht van alle backlinks en pagina’s die naar jouw website verwijzen.
  • Toxic links: Sommige backlinks zijn afkomstig van slechte pagina’s of werken niet. Deze toxic links hebben een slechte invloed op je ranking en moeten zeker verwijderd worden.
  • Trust Flow: De Trust Flow is een score die het programma Majestic SEO aan elke pagina toekent. Hoe hoger de Trust Flow, hoe betrouwbaarder de site.
  • Linkwaarde: Aan elke backlink wordt een waarde toegekend. Deze waarde geeft de kwaliteit van de link aan en is afhankelijk van de context en de content van de website.
  • Nofollow: Door een nofollow tag aan een link te koppelen, geef je Google de instructies om deze link niet te volgen. Deze backlink zal vervolgens ook niet meetellen bij het bepalen van je positie.
  • Autoriteit: Het aantal backlinks en de kwaliteit van de links bepaalt je autoriteit op het gebied van bepaalde zoekwoorden. Ook je domein en bepaalde pagina’s krijgen een autoriteitsscore toegekend. De DA, domain authority, geeft aan hoe je website in de zoekmachines scoort. De PA, page authority, verwijst dan weer naar de score van een specifieke pagina.

Linkbuilding in 2022

Linkbuilding is een techniek die de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. Een aantal jaar geleden keek Google voornamelijk naar het aantal backlinks. De kwaliteit was minder belangrijk, het ging er voornamelijk om dat er vaak naar jou website verwezen werd.

In 2022 is dit compleet anders. Google kijkt steeds meer naar de gebruikerservaring en plaatst de kwaliteit van de links boven de kwantiteit. Een paar hoogwaardige backlinks zullen je ranking veel beter beïnvloeden dan een hele hoop links van een lage kwaliteit.

Verder is ook de relevantie van de links ontzettend belangrijk. Zorg ervoor dat de externe websites branchegerelateerd zijn en dat de teksten bij jouw producten of diensten aansluiten. Bovendien is ook de content op jouw pagina van groot belang voor de zoekmachine. Versterk je autoriteit en schrijf teksten die zich op de consument of de gebruikers richten. Wat je ook doet, probeer niet van fouten in het algoritme te profiteren. Google straft deze praktijken steeds harder af en je kan zo zelfs helemaal uit de zoekresultaten verdwijnen.