Betekenis en impact van de Google EAT update op SEO
Als je een website hebt, dan wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt op Google. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten? In 2018 heeft de zoekmachine Google de EAT update geïntroduceerd. Deze update heeft veel impact gehad op de manier waarop websites gevonden worden. Maar wat betekent EAT nou eigenlijk? En wat houdt deze update in? In dit blogartikel lees je alles over de betekenis en impact van de Google EAT update op SEO.
Expertise
Een van de pijlers van EAT is expertise. Dit betekent dat Google steeds meer waarde hecht aan de inhoud van een website. Het is belangrijk dat de website veel en relevante informatie bevat over het onderwerp waarop gezocht wordt. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar het aantal zoekwoorden dat gebruikt wordt, maar vooral naar de kwaliteit van de informatie. Een website moet dus echt verstand hebben van het onderwerp waarover geschreven wordt. Dit wordt onder andere beoordeeld aan de hand van de auteur van de website. Wie schrijft de content? Wat is zijn of haar expertise? Kortom, de EAT update vraagt om kwalitatieve, inhoudelijk sterke informatie.
Authority
Naast expertise is ook authority belangrijk. Hiermee wordt bedoeld dat de website gezien moet worden als een autoriteit op het gebied van het onderwerp waarover geschreven wordt. Dit wordt beoordeeld door de relevantie van de informatie en de bronnen die gebruikt worden te vergelijken met de informatie van andere websites. Daarnaast wordt er gekeken naar de autoriteit van de website zelf. Heeft de website een goede reputatie en wordt er naar gelinkt door andere websites? Dan heeft dit een positieve invloed op de vindbaarheid van de website.
Trustworthiness
De derde pijler van EAT is trustworthiness, oftewel betrouwbaarheid. Dit is belangrijk omdat gebruikers op zoek zijn naar informatie die betrouwbaar is. Google wil dan ook websites bovenaan de zoekresultaten tonen die betrouwbaar zijn en waarvan de informatie klopt. Er wordt daarom steeds meer waarde gehecht aan transparantie en eerlijkheid op een website. Denk hierbij aan een duidelijke privacyverklaring, maar ook aan het vermijden van clickbait-titels.
Content is king
De EAT update draait dus om de kwaliteit van de content op een website. Het heeft geen zin om zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst te verwerken, als de informatie niet relevant of betrouwbaar is. Met de EAT update vraagt Google om kwalitatieve content die relevant, informatief en betrouwbaar is. Wil je dus hoog scoren in de zoekresultaten, dan dien je te zorgen voor inhoudelijk sterke content.
Conclusie
Google blijft haar algoritmes voortdurend veranderen. De EAT update is een belangrijke update die betrekking heeft op de kwaliteit van de content op een website. Door te focussen op expertise, authority en trustworthiness kan een website scoren in de zoekresultaten. Het draait dus niet alleen om zoekwoorden, maar om de inhoudelijke kwaliteit van een website. Het is daarom ook belangrijk om te blijven werken aan kwalitatieve content, zodat jouw website relevant, informatief en betrouwbaar blijft.