Als je als consument denkt aan een product of dienst, is de kans groot dat je het automatisch associeert met de merknaam die erbij hoort. Dit is precies waar brand awareness over gaat. Het laat zien in hoeverre mensen een product of dienst kunnen herkennen aan de naam van het merk. Maar meer dan dat, gaat het er ook om hoe de consumenten over het merk denken. Wanneer er sprake is van een positieve perceptie van kwaliteit, onderscheidt het zich van de concurrentie. Brand awareness is daarom van groot belang voor een merk en kan ervoor zorgen dat consumenten zich sneller aangetrokken voelen tot het merk en uiteindelijk vaker het product of de dienst zullen kiezen.
De betekenis van brand awareness
Brand awareness is van grote betekenis voor het succes van een product of dienst. Het is een indicator voor de mate waarin consumenten het product of de dienst herkennen. Om bekendheid te creëren zijn er verschillende manieren, zoals social media marketing, reguliere marketing (TV, banners) of guerrilla marketing. Meestal wordt brand awareness ingezet om marktpenetratie te realiseren en past het bij een push-strategie. Het is een essentieel onderdeel van een marketingstrategie en kan de sleutel zijn tot het vergroten van de naamsbekendheid en daarmee het succes en de groei van een bedrijf.
Hoe werkt merkbekendheid
Als het gaat om de beslissingen die consumenten maken, speelt merkbekendheid een belangrijke rol. Zodra een product bekend wordt, wordt het al snel gezien als betrouwbaarder dan een onbekend product. Dit heeft een directe impact op de keuzes van de consumenten en kan ervoor zorgen dat een merk dominant wordt binnen zijn markt. Een goed voorbeeld hiervan is de frisdrankindustrie. Er zijn talloze frisdranken die niet erg van elkaar verschillen, maar toch kopen consumenten liever een van de bekende merken zoals Coca-Cola, Pepsi, 7Up of Fanta. Dit komt doordat deze merken al langere tijd in de markt zitten en dus veel bekendheid hebben opgebouwd. Door deze hoge mate van merkbekendheid is het voor nieuwkomers in deze markt erg lastig om voet aan de grond te krijgen. Maar tegelijkertijd zorgt het juist voor een stabiele positie voor de bekende merken.
Brand awareness meten
Brand awareness is een cruciaal aspect om te meten als je een bedrijf runt. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Sommige methoden zijn gemakkelijker dan andere. Social media volgers en engagement zijn twee manieren waaruit je zou kunnen afleiden hoe bekend jouw merk is. Maar deze geven geen duidelijk beeld van de marktpotentie. Een andere populaire methode is het checken van zoekvolume op Google. Maar, echt specifieke data krijg je pas door enquêtes af te nemen onder jouw doelgroep, zo kun je hun perceptie van jouw merk meten. Dit geeft de meest accurate data en geeft je een beter beeld van hoe jouw merk in de markt staat.
Naamsbekendheid creëren
Het is van essentieel belang om bekendheid te creëren voor een merk, vooral wanneer er nieuwe producten worden gelanceerd of juist nieuw leven in een oud merk wordt geblazen. Er zijn tal van manieren om merkbekendheid te creëren, waarbij online marketing de laatste jaren een steeds grotere rol speelt. Voorheen werd vooral gebruik gemaakt van traditionele marketingmethoden zoals radio- en televisiereclames, advertenties in kranten en tijdschriften en banners. Tegenwoordig is social media marketing een van de meest effectieve middelen om de markt bekend te maken met jouw product of dienst. Met een goede brand awareness campagne zorg je voor vertrouwdheid bij de consument en vergroot je de kans op succes.
Focus op de doelgroep
Om zoveel mogelijk uit je marketing budget te halen, is het cruciaal om gericht te zijn op je doelgroep. Brand awareness creëren kost immers veel geld, tijd en moeite, dus je wilt er zeker van zijn dat je investeringen zich snel terugbetalen. Door je te richten op het verkeerde segment kan het namelijk gebeuren dat het verhogen van je naamsbekendheid weinig extra afzet oplevert. Het is dus belangrijk om bewust segmentatie van je doelgroep toe te passen. Door demografische eigenschappen te analyseren, kun je ook bepalen hoe je de focusdoelgroep het best kunt bereiken, zodat je campagnes zo effectief mogelijk zijn.